Ingvild Jensen er ny styreleder i Rogaland Konservefabrikk AS
Q3 Partners’ Ingvild Jensen er ny styreleder i den tradisjonsrike familiebedriften Rogaland Konservefabrikk AS i Tysvær.
Journalist Magnus Berning i Haugesunds Avis har skrevet følgende artikkel om fabrikken:
Originalinnlegg bak betalingsmur her: https://www.h-avis.no/vi-far-stadig-bedre-eksponering-i-butikkhyllene/s/5-62-1311820
«Romselands saft- og syltetøyfabrikk økte med sju millioner:
– Vi får stadig bedre eksponering i butikkhyllene
Rogaland Konservefabrikk AS, selskapet bak den lokale saft og syltetøy-suksessen Hervik, økte inntektene sine med nesten sju millioner kroner fra 2020 til 2021. I fjor omsatte selskapet varer for 42,9 millioner kroner.
TYSVÆR: Det er snart 83 år siden brødrene Trygve, Tollef og Ludolf Romseland begynte å lage saft og syltetøy av frukt og bær, som de handlet fra fruktbønder i Ryfylke og Hardanger.
I dag er det tredje generasjon som driver fabrikken i Hervik.
– Har plass hos alle
Det ferske årsregnskapet til tysværbedriften viser at omsetningen fra 2020 til 2021 økte fra 35,9 til 42,9 millioner kroner.
Aksjonær og daglig leder Tor Romseland mener nye og bedre avtaler og ikke minst bedre plassering i butikkhyllene, har vært med på å øke omsetningen.
– Vi har framforhandlet avtaler med alle de store dagligvarekjedene. I tillegg har vi fått mye bedre eksponering i butikkhyllene, sier Romseland i en kommentar, etter at fjorårets årsregnskap er offentliggjort i Brønnøysundregistrene.
I fjor ble det overskudd på drøye 1,9 millioner kroner etter at alle kostnader var trukket fra.
Investeringsplaner
– Det er bra når vi har kostbare investeringsplaner, sier Romseland og avslører at han går med tanker om å oppgradere maskinparken.
Men selve fabrikken på Hervikneset, har fortsatt god plass til saft- og syltetøyproduksjon. Bedriften har holdt til i på samme sted siden starten, men fabrikken er utvidet i 10 omganger.
Romseland forteller at selv om omsetningen økte kraftig i fjor, ble energikrisen som startet i fjor høst en hard nøtt å knekke.
– Vi har klart å justere oss underveis, men det er ikke tvil om at vi jobber med mye høyere priser på råvarer, emballasje og energi nå, sammenlignet med tidligere. Dette er kostnader som vi er nødt til å fordele mellom oss selv, grossistene og til slutt kundene.
– Eksistensielt nødvendig
Rogaland konservefabrikk AS sysselsatte i fjor tolv årsverk. I tillegg ble det brukt noen hundre tusen på å leie inn ekstra mannskaper til pakking av varer.
– Fjorårets resultat er vi veldig fornøyde med. Vi har økt salget og tjener penger igjen etter tre magre år. Så dette var nødvending også for vår videre eksistens. Vi har som sagt investeringsplaner, der nytt utstyr og mer automatisering skal på plass, sier Romseland.
Selskapet har nå egenkapital på 12,5 millioner kroner. Fra det ferske årsregnskapet kommer det også fram at det i fjor ble tatt ut én million kroner i utbytte.
Selv om Rogaland konservefabrikk har holdt på siden 1939, var det Tor Romselands far, Torvald, som kom på idéen som gjorde Hervik-produktene enda mer konkurransedyktige. I 1997 utviklet og patenterte Torvald Romseland metode og utstyr for produksjon av syltetøy uten konserveringsmidler. Hele Hervik-serien var dermed uten konserveringsmidler.
Enda mer økologisk
– Viktig for kvaliteten og på mange måter et vendepunkt for oss. Selv om at vi har utviklet nye metoder siden den gang, var min fars oppfinnelser veldig viktige for å kunne presentere et så naturlig produkt som mulig, uten konserveringsmidler, sier Tor Romseland.
I dag er det, så vidt han kjenner til, ingen andre industrielle aktører i Norge som lager saft og syltetøy uten konserveringsmidler. I framtiden kan produktet bli enda «renere».
– Vi har et par økologiske produkter i vårt sortiment i dag. Nå vurderer vi å utvide med flere produkter. Disse vil fortsatt tilvirkes uten konserveringsmidler, men for å lage økologiske produkter må råvarene være helt fri for sprøytemidler, sier fabrikkeieren.
Skal smake som farmors
At produktene smaker og skal smake akkurat som da Romselands farmor laget dem hjemme, er selve grunntanken i Hervik-suksessen. At det gjøres på gamlemåten.
– Vi velger alltid naturlige ingredienser og bruker aldri konserveringsmidler eller kunstig søtning, verken når vi lager saft, syltetøy eller juice. Derfor er slagordet; Naturlig godt!, sier den daglige lederen.
I fjor mottok Rogaland Konservefabrikk AS 100.000 kroner i tilskudd fra Rogaland Fylkeskommune til bedriftsintern opplæring i digitalisering av prosesser.»